Rakan...

Jangan Lupa Bagi Makan...:) Syukran

Jumaat, 11 Januari 2013

Menggerakkan Jari Telunjuk dalam SOLAT…



Sabda Nabi S.A.W.;
“Bersolatlah kamu sebagaimana dikau melihat aku bersolat”.
(Hadis Riwayat al-Bukhari, 3/7, no. 595)


Assalamu’alaikum…


Tatkala tergeraknya hati untuk mengisi masa lapang, ingin berkongsilah sedikit sebanyak mengenai sebuah buku yang mengisi ruang almari di rumahku. Buku ini sudah lama dimililiki kerana diperkenalkan oleh seorang kenalan suatu ketika dahulu. Pada waktu itu, sebenarnya masyarakat kita sibuk mengenai isu ajaran sesat dan sebagainya yang tidak dapat lari juga dari dikaitkan dengan menggerakkan jari telunjuk dalam Solat. Persoalan ini seringkali kedengaran, tidak pernah lekang rasanya dari bicara masyarakat Arab mahupun masyarakat kita sendiri. Buku ini bertajuk “Hukum Menggerakkan Jari Telunjuk Dalam Solat” oleh Allamah Syeikh Dr Hassan Ali al-Saqqaf al Quraisyi al Hasyimi dan diterjemahkan oleh Ustaz Hj. Zamihan Hj. Mat Zin al-Ghari. Sila Lawati : www.al-ghari.blogspot.com

Bila sudah memiliki, timbullah rasa ingin ketahui dan mendalami kerana diri ini sememangnya masih ada kekurangan diri lebih-lebih lagi dalam mencari ilmu ILAHI. Oleh itu, terdetiklah hati untuk membacanya. Memang agak sukar sedikit untuk memahami kerana buku ini lebih kepada menjelaskan dalil-dalil dan jawapan kepada persoalan yang dijadikan rujukan bagi memenuhi 37 halaman.  Apa yang dapat dikongsikan, buku ini ditulis dan diterjemahkan bagi mengatasi masalah kekeliruan yang berlaku dalam solat. Ia membicarakan tentang permasalahan menggerakkan jari telunjuk ketika bertahiyyat di dalam solat.

PERSOALAN :

            Persoalan mereka, adakah menggerakkan jari secara terus menerus itu disunatkan (sebagaimana dakwaan sesetengah pihak yang mengaku sebagai ahli ilmu) atau ianya dimakruhkan?. Adakah solat itu terbatal atau sebaliknya?.. Ada juga tidak segan silu menganggap orang yang tidak menggerakkan jari telunjuk secara berterusan itu sebagai tidak menepati sunnah. Lalu menuduh bid’ah sesat ke atas umat Islam.

Buku ini melihat kepada dakwaan Syeikh al-Baani dalam Kitab SifatusSolah An-Nabi, beliau mendakwa disunatkan menggerakkan jari telunjuk ketika bertasyahhud sambil menggerak-gerakkannya sehingga salam dan selesai solat.

JAWAPAN :

Bagi menjawab persoalan ini, Imam an-Nawawi dalam kitabnya “al-Fatawa” menjawab; “Disunatkan mengangkat jari telunjuk dari tangan kanan ketika melafazkan huruf ‘hamzah’ pada kalimah (la ila ha illallah…) sekali sahaja tanpa menggerak-gerakkkannya. Sekiranya seseorang itu mengulangi pergerakannya berkali-kali, maka hukumnya adalah makruh.

Bagi menyelesaikan lagi masalah dan persoalan tersebut, buku ini mendedahkan kepincangan dalil bagi mereka yang mengatakan sunat menggerakkan jari telunjuk secara berterusan. Dalil-dalil tersebut dibincang satu persatu dalam buku ini dengan dalil-dalil yang sesuai, hujah-hujah, dan bukti yang nyata. Insya’Allah. Justeru, buku ini diharapkan dapat menjelaskan persoalan dan masalah tersebut.

KESIMPULAN :  

            Secara keseluruhannya, melihat kepada ketentuan mazhab al-Syafie ialah menggerakkan jari telunjuk itu sekali sahaja di dalam solat, iaitu pada lafaz Allah ketika mengucapkan kalimah (la ila ha illallah…). Manakala perbuatan sesetengah pihak yang menggerakkan jari telunjuk atau memutarkannya berkali-kali adalah makruh. Selama mana ia tidak tertakluk kepada niat yang lain seperti berniat bermain-main dalam solat, maka hukumnya adalah haram dan solatnya terbatal. Jika seseorang itu menggerakkan jari kerana gatal, terlalu lapar, terlalu sejuk, dan seumpamanya, maka hukumnya adalah harus.
Adapun amalan sesetengah pihak yang mendakwa bahawa disunatkan menggerakkan jari telunjuk dalam solat secara berterusan adalah pendapat yang salah. Malangnya, pendapat ini cuba ditegakkan sesetengah kita dan mereka menyangka inilah amalan sunnah yang dinisbahkan kepada Nabi S.A.W. Sebenarnya, penisbahan mereka adalah bathil. Tidak berdasarkan kepada fakta hadis sama sekali. Bahkan, pandangan ulama’ empat mazhab dan selain mereka membuktikan kepada kita sebaliknya.

Begitulah sedikit sebanyak perkongsian, wallahu’alam. Sila rujuk kembali buku tersebut.:D Moga bermanfaat.

6 ulasan:

  1. Terdapat beberapa pandangan berkenaan mengerakkan jari telunjuk ketika tahayyat. Jangan memudahkan menjatuhkan hukum jika masih belum mendapatkan kepastian. Ilmu Islam ini luas dan melepasi sempadan.

    http://hafizfirdaus.com/ebook/PersoalanSolat/8.htm

    BalasPadam
  2. http://www.youtube.com/watch?v=sE1KZoSfUto

    BalasPadam
  3. Terdapat beberapa pandangan berkenaan mengerakkan jari telunjuk ketika tahayyat. Jangan memudahkan menjatuhkan hukum jika masih belum mendapatkan kepastian. Ilmu Islam ini luas dan melepasi sempadan.

    http://hafizfirdaus.com/ebook/PersoalanSolat/8.htm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya kongsikan apa yang tertulis dalam buku itu. Saya pun masih kekurangan ilmu. Jadi, saya ada rujuk sahabat saya. Harap dapat jelaskan kekeliruan ini. :)

      Pendapat yang paling kuat di sisi semua ulama Syafi'iyyah (mazhab syafie) adalah sepertimana pendapat imam nawawi, iaitu mengangkat jari telunjuk ketika membaca tasyahhud, dan itulah yg telah dupegang oleh kebanyakan ulama kita sejak zaman berzaman di nusantara. bagi saya dalam bab ini, ambillah pendapat yg paling meyakinkan. Tinggalkan segala yg khilaf atau berbeza dgn fahaman kita yg sudah sedia ada.
      mempertikaikan isu2 sebegini hanya akan merosakkan amalan sahaja
      pendapat yg kedua itu tidak kuat, pendapat imam nawawi itu paling kuat. pendapat kedua itu berdasarkan pendapat imam malik, sedangkan imam syafi'i sendiri tidak bersetuju dgn pendapat gurunya itu setelah imam syafi'i menemui dalil2 lain yg lebih kuat dalam soal ini. W/a

      Padam
    2. Pendapat yg sudah kita ikuti dalam mazhab syafi'i adalah yg paling sahih, pendapat yg lain terkeluar daripada mazhab syafi'i.. dan kita umat islam di malaysia wajib mengikuti mazhab syafi'i dalam urusan ibadah sebagaimana yg telah diikuti oleh para ulama kita zaman berzaman agar urusan agama kita lebih kuat dan tidak berlaku perpeccahan dalam masyarakat.

      Padam