Rakan...

Jangan Lupa Bagi Makan...:) Syukran

Selasa, 12 Jun 2012

Sebuah Cinta

Assalamu'alaikum....
                            
  Sebuah cinta ni bukan nak cerita pasal kisah cinta hidupku... tapi pasal sebuah lagu nasyid yang sangat best dan bawa erti yang tersirat. hehe... 
Ok, lagu ni dicipta sendiri sepenuhnya oleh seorang komposer muda dan juga salah seorang penyanyi nasyid dari kumpulan Devotees. Beliau ialah saudara Abd Halim bin Ahmad yang juga merupakan pengurus syarikat Neurotic Studio yang kini giat dalam menghasilkan produk-produk beridentitikan nasyid, seperti album mini, penciptaan lagu, poster nasyid, kulit album, laman web, dan sebagainya
Secara peribadi, aku turut kagum dengan beliau kerana sebagai anak Melayu beragama Islam, bersemangat dalam memperjuangkan nasyid. 
Alhamdulillah, moga beliau terus berjaya dalam perjuangan ini. 

"Sebuah Cinta" ni tajuk lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan HILWAN dalam album terbaru mereka iaitu, tengok preview yer kat bawah ni, tapi album mereka rasanya belum keluar lagi, masih dalam proses. Ternanti-nanti...huhu

Hilwan-Tak Jemu Menyayangiku
HILWAN merupakan kumpulan nasyid baru
 yang terdiri daripada 4 orang bekas pelajar Ma'ahad Muhammadi (L) Kota Bharu, Kelantan,
 iaitu Harith, Amir, Ahmad, dan Umair. Tahun 2011 menyaksikan kelahiran album sulung mereka yang berjudul 
Tak Jemu Menyayangiku terbitan Neurotic Studio dengan kerjasama Aman Studio. 
Album ini memuatkan 7 buah lagu termasuk 1 lagu dalam versi akustik & 1 minus one.

Lagu dalam album ni, aku hanya ada satu, iaitu Sahabat Dengarkan kerana lagu ni telahpun dimuatkan dalam album kompilasi Nasyid Indie vol.2 - Nasyeed Semesta

Mengenai lagu Sebuah Cinta, kisahnya yang difahamiku adalah mengenai fitrah rasa cinta yang dimiliki oleh seseorang yang mungkin belum mampu atau bersedia disebabkan hadirnya rasa itu pada masa yang tidak sesuai, misalnya sewaktu masing-masing masih menuntut ilmu. 
Namun, perasaan itu tidak dapat diluahkan kerana masih belum mampu, takut terleka atau lalai dari cinta Ilahi. Jika ikutkan nafsu, ingin diluahkan terus tetapi semua itu tak mampu kerana ingin menjaga hati dan kesucian cinta walaupun perasaan itu kadangkala menyeksakan diri. 
Walau bagaimanapun, sebagai hamba Allah beriman, perasaan itu sememangnya dapat dikawal dengan kesabaran hati dan mungkin hanya diluahkan seandainya Allah telah tetapkan masa yang sesuai. Semua perasaan yang hadir itu adalah ujian dalam meniti hidup di dunia ini. Walaupun ia anugerah dari Allah, namun kita perlu mengawalnya agar cinta yang hadir nanti bukan cinta yang sia-sia. 
Mengenai perasaan yang hadir dari hati ini, hanya Allah Maha Mengetahui. Justeru, semuanya diserahkan pada Pencipta kita, iaitu ALLAH s.w.t. Kita sebagai hamba-Nya hanya perlu sentiasa berdoa dan berusaha untuk mengubah diri menjadi lebih baik setiap masa. Insya'Allah, urusan mengenai jodoh dan takdir ini pasti akan menemui jalan penyelesaiannya, pasti akan hadir seseorang yang sesuai buat kita, hadirnya anugerah dari Allah pada masa yang betul-betul sesuai dan bersedia. Wallahu'alam. 

Ok, lagunya dari Hilwan masih belum ada tetapi entah dari mana terjumpa lagu yang dinyanyikan sendiri oleh komposernya, iaitu Abd Halim Ahmad @ Halim. Aku sempat buat video, harap maaflah andai ada kekurangan..huhu.. Moga bermanfaat.
 Dengarkan "Sebuah Cinta (versi akustik) - Hilwan feat. Halim Ahmad..."



Bukan aku berdusta
Menyembunyikan segala rasa
Malah terlalu ingin kunyatakan
Untuk kau tahu apa yang tersimpan

Semua yang lama kupendam
Jauh di sudut hati tertanam
Perasaan yang kian menyeksakan

Tak mampu untuk kuluahkan
Kerna bukan masanya untuk kau dengarkan
Masih ada yang perlu difikirkan
Sebelum termeterai sebuah ikatan

Allahu rabbi
Ya malikal qalbi
Ya syafi’annafsi
Inni arju ilaika

Duhai Kasih
Pemilik hati ini
Penyembuh lara jiwa
Kuserahkan padaMu segala

Ahad, 13 Mei 2012

Puisi: Simpulan Hati & Sketsa Cinta

Assalamu'alaikum... 
                             Kedua-dua puisi ini dicipta oleh seorang sahabat yang juga merupakan ustaz yang banyak membantu diriku ke arah kebaikan. Syukur dapat dipertemukan dengan beliau kerana sepanjang perkenalan, pasti ada ilmu yang dapat kuketahui kerana perkongsian ikhlasnya untuk membantu sahabat-sahabat. Beliau menuntut dalam bidang pengajian bahasa Arab, di Fakulti Bahasa & Linguistik, Universiti Malaya. Sebelum ni tinggal sama kolej tapi sekarang ni menetap kat sebuah rumah di luar berdekatan kawasan U.M. Beliau tetap meneruskan perkongsian ilmu di kolej ini. :)


 "Simpulan Hati"
                     
Bila hati tersimpul padu
Tersemat mesra satu ukhuwah
Terjalin kasih dan bahagia
Rasa bersaudara

Hati kejam tak punya rasa
Jiwa kelam hidup tak ceria
Tersisih kasih dari manusia
Tiada untungnya

Kita sama sahaja
Tiada beza antara kita
Jiwa iman dan taqwa
Hati nurani itu ukurannya

Kita saling menghargai
Budi mulia indahnya hati
Jasamu takkan kulupa
Tetap terpateri kekal abadi

Nur cahaya (di sana)
Menerangi alam maya
Aku di sini menyelami hati
Menghalusi jiwa dan sanubari
Semulajadi

"Sketsa Cinta"

Kutanya cinta pada nada bayu
Nyanyiannya semerdu buluh perindu
Pada tangisan ombak yang menderu
Angin yang bertiup syahdu
Pada lukisan awan vanilla
Burung-burung bertasbih di atas gunung
Pada tangisan cinta yang luka
Titisan hujan ikut berkabung
Terbuai ikut rasa hati
Yang tak peduli,
menyepi sendiri
Terpaksa menempah derhaka
Menghangus tuai di musim semi
Di mana cinta yang dipinta
Jika tiadalah berkorban segala
Di mana rasa bahagia
Jika tiadanya jujur di jiwa
Kalam-kalam cinta
Penuh berbisa dalam warna-warni dusta
Jangan diungkapkan ia
Andainya hati tidak bersedia

Jumaat, 27 April 2012

Puisi: Muslimah Itu...

Assalamu'alaikum... 

Kali ni juga hanya sebuah puisi ciptaanku. Puisi ini dicipta buat seorang kenalan yang aku hanya kenal memalui laman "facebook". Muslimah itu sedikit sebanyak hadir memberi petunjuk, pendapat, nasihat, dan sebagainya yang amat berguna dan bermakna. Namun, muslimah itu tetap menjaga batas-batas dalam perhubungan. Kukenali muslimah itu sebagai seorang yang menjaga agama, sentiasa menutup aurat juga berniqab, dan sentiasa ke arah kebaikan. Moga dirinya sentiasa istiqamah dalam menuju cinta-Nya. Amiin..


                              

Ahad, 22 April 2012

Ikhlas ♥ Hati ♥

Assalamua'laikum....

                   Bulan ni tak sempat nak update blog. Hurm, sibuk dengan urusan dan hal peribadi. Namun, sempat juga ingin kongsikan salah satu hobi lama yang jadi baru. Camne tu? hehe... Sebenarnya, seperti biasa hobi buat video la tapi sambungan video islamik yang pernah dibuat iaitu, "Hijrah Hati". Sebelum ni buat untuk pertandingan, kali ni buat tuk' hiburan, tuk' dakwah, dan insya'Allah niat untuk kebaikan. Tajuk yang dipilih ialah "Ikhlas Hati".
                  Ikhlas Hati menceritakan tentang seseorang yang melakukan segala amal kebaikan dalam hidup, misalnya rajin solat, puasa, qiamullail, menghadiri majlis ilmu, pergi masjid, bersedekah, dan sebagainya. Namun, semua amalan kebaikan itu dirasakan tidak memberi kesan ketenangan kepada dirinya sedangkan sudah berjaya melakukannya. Berbeza dengan temannya yang sama-sama melakukan amal kebaikan tetapi tetap tenang dan keimanannya semakin meningkat dan teguh.
           Kisahnya bersambung dengan hadirnya teman yang memberi sokongan dan menjelaskan semuanya tentang salah satu perkara utama dalam beramal. Semua amal kebaikan diibaratkan dengan setiap butir pasir pantai yang sememangnya banyak dan tak terkira bilangannya. Namun, amalan kita itu jika tidak disertakan dengan senjata ini, maka akan hilang laksana debu-debu atau pepasir pantai yang jatuh berterbangan... 
               Senjata itu adalah "IKHLAS". Mudah menyebut, mengeja, dan menulis, namun tuk' ikhlaskan diri memang susah. Walaupun begitu, kita sebagai hamba perlu bersyukur dan sentiasa berusaha untuk memudahkan segala urusan kebaikan, misalnya ikhlas dalam segala amalan. Semoga video ini dapat memberi manfaat yang berguna. 
Sekian, terima kasih. :)




Ahad, 1 April 2012

Puisi: Hijrah Hati

Assalamua'laikum... 
                              Puisi ini dicipta hasil daripada ilham tuk' buat video hijrah hati. Semuanya berkisarkan perihal yang sama seperti dalam video tersebut. Kali ni, telahku edit siap-siap dan boleh la dikongsikan kepada semua. :)


Selasa, 20 Mac 2012

3rd Voice Nasyid

Assalamualaikum....


                  3rd Voice merupakan nama kumpulan nasyid yang aku tubuhkan hanya sementara, sempena Minggu Penghayatan Islam (MPI) di kolejku seperti yang pernah diceritakan dalam penulisan lepas. Nama kumpulan ini diilhamkan berdasarkan nama kolejku, iaitu Kolej Kediaman Ke-3, maknanya lebih kurang "suara pelajar dari kolej kediaman ketiga" hehe. Kumpulan ini hanya membuat persembahan pada malam penutup atau majlis perasmian MPI. Kami terdiri daripada 5 orang ahli yang semuanya merupakan pelajar kolej ini dan juga peserta nasyid bagi Festival Seni (FESENI) 2012, Universiti Malaya. Oleh itu, sambil membuat latihan untuk FESENI, kami ambil sedikit masa untuk latihan bagi persembahan MPI. 

    Dari Kiri : Farhan, Isa, Jie (Aku), Shahir, Lukman.

                   Tengok pada gambar tersebut, akulah yang paling rendah tapi aku juga yang paling tua sebab Shahir berada dalam tahun dua, yang lain baru tahun pertama, dan aku pula berada dalam tahun tiga atau tahun akhir. Walau bagaimanapun, aku tetap bersemangat tuk' berjuang tidak kiralah apa orang nak kata yang penting, nasyid tetap bawa kebaikan dan ketenangan padaku dan juga orang lain. Insya'Allah. Niat di hati inginku teruskan perjuangan ini bukan hanya sementara tapi mungkin suatu hari nanti aku akan jumpa ahli-ahli atau teman yang sesuai dan betul-betul bersemangat sama seperti aku. Aku memang pencinta nasyid walaupun tidak diketengahkan atau tidak menjadikan diri popular, namun sememangnya sudah takdir atau ketentuan bahawa jiwaku cenderung ke arah hiburan seumpama ini. 
             Sebenarnya, ingin sekali aku terlibat sama dalam apa jua aktiviti yang melibatkan nasyid, namun bukan kerana tidak minat tapi disebabkan ketidakmampuan aku. Misalnya, aku di sini tidak begitu biasa dan tiada kenderaan, di samping tidak begitu tahu tempat-tempat untuk kutujui. Kalau tiada kawan yang bawa aku, sudah tentu aku hanya sekadar minat dan mencintai dari jauh sedangkan peluang tu sentiasa ada. Namun, aku bersyukur kerana diberi kesempatan untuk menyertai persembahan dan pertandingan. Nak cari yang betul-betul boleh bagi komitmen bukan senang, kadang-kadang perlukan paksaan. Lagipun, kawan-kawan yang aku kenal tidak semuanya sama macam aku, sudah tentu susah bagiku untuk terlibat sama.




Begitulah sedikit sebanyak ceritaku mengenai perjuangan nasyid. Harapanku sekarang ingin sekali menubuhkan satu kumpulan nasyid yang semestinya akulah juga salah seorang ahlinya. Nama yang aku ingin komersialkan ialah "Nur Heart". :) Semuanya ketentuan Ilahi dan hanya kepada-Nyalah diri ini berserah. Terima kasih kepada semua yang selama ini terus memberi sokongan dan semangat. :) 
"I LOVE NASYID"

Sabtu, 17 Mac 2012

Nasyid FESENI 2012, Universiti Malaya.

Assalamualaikum... 



Alhamdulillah, selesai sudah pertandingan nasyid Festival Seni (FESENI) bagi tahun 2012. Maka, berakhirlah sudah pertandingan ini buat diriku yang sedang berada dalam semester terakhir di Universiti Malaya. Pejam celik, pejam celik, pantas masa berlalu. Teringat kembali sewaktu tahun pertama dalam suka duka untuk pertama kali menyertai pertandingan nasyid. Semua itu sudah berlalu pergi dan insya'Allah akan sentiasa segar dalam sanubari. Jika adanya pertemuan, pastinya akan ada perpisahan.huhu... Sedih rasanya, namun hidup dan perjuangan mesti diteruskan. Kalau ada lagi pertandingan seumpama ini selepas aku keluar dari universiti, dan jika ada peluang, aku tetap akan teruskan. 


Nasyid bukan semata-mata kerana hiburan atau juga minat tetapi sebagai salah satu hiburan yang mendidik jiwa yang dapat membawa mesej kebaikan. 
Aku tetap bersyukur kerana berpeluang untuk menyampaikan hiburan yang bermakna ini. Tiada apa yang kuingin dan kuharapkan, hanyalah doa agar bisaku sentiasa bersemangat dan tabah dalam meneruskan perjuangan nasyid, walaupun tidak menjadi penulis lirik nasyid, tidak menjadi salah seorang munsyid tetapi aku tetap akan menjadi pencinta nasyid.... :) 
Rasanya sampai di sini sahajalah untuk kali ini, semoga hiburan nasyid tetap menjadi pilihan utama dalam hati kalian. Syukran.

Selasa, 13 Mac 2012

Puisi : Perjalanan Ukhuwah

Assalamualaikum...
Puisi kali ini mengenai pertemuan yang sementara, namun membawa kepada  ukhuwah yang berpanjangan. Ini kerana seseorang itu tidak pernah melupakannya dan ada sesuatu perasaan yang tak dapat diungkaikan dengan kata-kata, misalnya perasaan kasih, sayang, cinta, dan sebagainya. Perasaan itu sebenarnya bukanlah tidak dapat dilafazkan tetapi belum masanya yang sesuai. Bila dilafazkan, bimbang ukhuwah yang terbina selama ini terus hilang begitu sahaja. Harapan yang ada hanyalah ingin tetap teruskan ukhuwah ini hingga ke akhirnya. Persoalan itu hanya Allah sahaja yang mampu menjawabnya, kita sebagai hamba-Nya perlu redha dengan segala ketentuan. Insya'Allah, segala yang terjadi itu adalah terbaik dari-Nya. 



Kembali kenang pertemuan pertama,
Saat itu saling tak kenal siapa,
Lantas sapa menyapa dengan mesra,

Terasa bagai kenalan lama...


Berlari waktu tanpa sedari,
Ukhuwah tercipta dalam hati,
Ada sesuatu yang sangat bererti,
Hadir kerna ketentuan Ilahi...


Salahkah andai harapan terbina,
Ikhlasnya hanya pada Yang Esa,
Kebaikan diberi bawa bahagia,
Bersama menuju ke Syurga-Nya...


Andai semuanya kian berubah,
Terhenti sudah perjalanan ukhuwah,
Hanya pada-Nya diri ini berserah,
Agar tenangnya tanpa rasa gundah...


Pertemuan ini harus disyukuri,
Segala terjadi kehendak Ilahi,
Kenali diri dengan menginsafi,
Ukhuwah ini pasti kan bererti... 

 

Sabtu, 3 Mac 2012

Hijrah ♥ Hati ♥

Assalamualaikum....

                        Hijrah Hati merupakan tajuk bagi video islamik pertama yang aku cipta dengan seorang teman. Video ini dibuat untuk pertandingan video islamik sempena "Minggu Penghayatan Islam" di kolejku baru-baru ini. Pada awalnya, aku tidak ingin sertai disebabkan tiada kemahiran dan idea tuk' menciptanya. Bukan senang nak hasilkan satu cerita yang dijadikan video. Hendak buat lakonan pula tiada video cam. dan tiada bakat. huhu.. 

                        Akhirnya, aku 'try' cari video-video dalam 'you tube' tuk' dapatkan idea dalam menghasilkannya. Dengan bantuan temanku, akhirnya aku mencuba juga tuk' menciptanya, memandangkan memang hobi aku dan minus one, instrumental, juga koleksi nasyid memang sudah tersedia dalam laptopku. Jadi, apa salahnya mencuba.

                          Idea tuk' hasilkannya sudah dapat, iaitu dengan melukis kartun dan ambil gambar tuk' jadikan satu cerita. Dengan bantuan 'software' Cyberlink Power Director v7, kamera temanku, dan sedikit kreativiti, akhirnya aku berjaya hasilkannya. Namun, lukisan dalam video tersebut tidaklah cantik kerana dilukis dalam masa sehari, ditambah pula tiada bakat melukis, dan sudah lama tidak melukis.. huhu...
                    
                      Idea tuk' cerita ini pula, sebenarnya kebetulan terdengar lagu nasyid hadis bertajuk Hijrah nyanyian Muadz. Lagu itu menceritakan mengenai maksud hadis pertama hadis 40. Ditambah pula dengan sedikit cerita daripada pengalamanku dan temanku itu, namun cerita dalam video tersebut bukanlah 100% berkaitan dengan diri tetapi diubah suai sedikit tuk' sampaikan mesej. 

Daripada Amirul Mukminin Abu Hafsin 'Umar ibn Al-Khattab r.a., beliau berkata:
"Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda";

"Sesungguhnya, setiap amalan bermula dengan niat, 
dan sesungguhnya bagi setiap insan, (amalannya bergantung) kepada apa 
yang diniatkan. Barang siapa yang hijrahnya menuju Allah dan Rasul-Nya,
maka, hijrahnya akan sampai kepada Allah dan Rasul-Nya. 
Barangsiapa hijrahnya sekadar untuk keduniaan yang akan diperolehinya
atau sekadar untuk wanita yang akan dinikahinya, 
dia akan mendapatkan apa yang diniatkannya. 
[H.R. Bukhari & Muslim]



Inilah video islamik "Hijrah Hati". Maaf jika ada kekurangan dan insya'Allah jika ada masa, video seumpama ini akan terus dihasilkan tuk' manfaat semua. Syukran kepada yang memberi pendapat, nasihat, dan sebagainya tuk' terus berusaha membawa kebaikan... :)
                               

Khamis, 1 Mac 2012

MPI - Minggu Penghayatan Islam

Assalamualaikum...
                         Agak lama juga rasanya tak update blog ini kerana masalah internet, sibuk dengan permulaan tuk' 'study', dan hal-hal lain. Lagipun tiada idea tuk' menulis, jika ada pun tidak sempat kerana kekangan masa. Kali ini ingin menceritakan mengenai projek kolej. Walaupun aku berada di semester terakhir, namun aku tetap bersama dalam aktiviti di kolej lebih-lebih lagi melibatkan agama. Projek ini diberi nama  "Minggu Penghayatan Islam".
                    Aku fikir, untuk kali ini dapatlah aku rileks tapi disebabkan aku masih diperlukan kerana pelajar 'junior' kurang memberi komitmen, akhirnya, aku juga yang terpaksa menjadi ketua unit. Kali ni aku 'handle' Unit Teknikal dan Multimedia. Ikutkan pengalaman memang sudah pernah tapi tak biasa juga dengan tugas-tugas teknikal melainkan, aku hanya biasa dengan membuat video. 
                  MPI- Minggu Penghayatan Islam kali ini dijalankan di bawah Jawatankuasa Perkembangan (JKP) Kerohanian dan Perpaduan yang dahulunya dikenali sebagai JKP Balai Islam di Kolej Kediaman Ke-3 (Tuanku Kurshiah) sesi 2011/12, Universiti Malaya. Walaupun namanya telah ditukar, namun alhamdulillah aktiviti-aktivitinya tetap tidak berubah dan masih melibatkan unsur-unsur agama Islam. 
Sebenarnya, ini kali pertama MPI dijalankan kerana sebelum ini nama projek ini dikenali sebagai Minggu Perpaduan, dan projek lain pula ialah Ihya' Ramadan (IHRAM). MPI pernah dilaksanakan suatu ketika dahulu tetapi waktu itu, aku masih lagi bersekolah...:) Rasanya sampai sini sahaja coretan tuk' kali ini. Semoga projek seumpama ini dapat diteruskan lagi untuk sesi akan datang. Syukran...





Isnin, 9 Januari 2012

GNEK 1011-Bimbingan Kerjaya Sem.1, 2011/2012

Assalamualaikum...

                      Alhamdulillah, pengakhiran tahun 2011 yang lepas menandakan masuknya tahun baru 2012. Kali ini, hati terdetik ingin berkongsi sebuah cerita suka dan duka dalam perjuangan menuntut ilmu. Memandangkan ini tahun terakhirku di Universiti Malaya, maknanya semua kursus atau subjek wajib universiti kena habiskan. Kalau tidak, tak "graduate" la nanti... :( 
Sebenarnya, bagi semester lepas, aku sudah daftar subjek ko-kurikulum, iaitu Bola Sepak dan sempat pun datang latihan tetapi sekali sahaja. He3.. Maklumlah, pelajar yang satu akademi dengan aku semua tak ambil. Jadi, diri ini keseorangan dan ditambah pula dengan stamina yang kurang..huhu.. Oleh itu, niat tuk' teruskan perjuangan terpaksa ditangguhkan.
Bagi semester ini, aku mula berfikir nak ambil subjek yang tak membebankan sangat. Justeru, aku pun daftar kursus GNEK 1011- Bimbingan Kerjaya dengan harapan, aku dan kawan-kawan dapat didedahkan dengan peluang-peluang pekerjaan, dapat mengetahui kerja yang sesuai, dan sebagainya demi memikirkan masa depan. 
Pada awalnya, kursus yang didaftar ini rasa terbeban juga kerana tugas individu amat berat rasanya. Tugasnya, perlu mencari maklumat kerjaya di mana-mana tempat pekerjaan melibatkan kerajaan, swasta, badan berkanun, persendirian, dan sebagainya, asalkan tempat tersebut sememangnya terdapat peluang-peluang pekerjaan tetapi mungkin tiada pendedahan kepada mahasiswa. Misalnya, dalam UM sendiri pun bukan hanya pensyarah, pengetua, penyelia, namun terdapat banyak lagi peluang pekerjaan yang lain.
Oleh itu, aku terpaksa juga mencari dan meneruskannya, jika tidak aku tiada masa lagi memandangkan semester hadapan adalah 'last sem.' buatku.

Masa untuk mencari maklumat tersebut tidak lama, oleh itu aku terpaksa meminta bantuan seorang rakan kerana ayahnya bekerja di sebuah hotel di Kota Bharu. Jadi, sewaktu cuti pertengahan sem., aku bertungkus lumus pergi ke sana semata-mata untuk dapatkan maklumat tersebut. Alhamdulillah, walaupun maklumat mengenai gaji, dan sesetengahnya adalah SULIT, sekurang-kurangnya aku berusaha. Namun, sebagai persediaan lagi, aku hanya mengambil maklumat tersebut dengan rakan-rakan yang lain tanpa pergi ke tempat tersebut dan juga sedikit sebanyak daripada sumber internet. He3. Maklumlah, takkan nak pergi banyak kali, yang dapatnya tak seberapa. Huhu.. Janji ada maklumat untuk diberikan bertujuan mengadakan Pameran Kerjaya sempena Pesta Pendidikan Ko-Kurikulum, sem.1, sesi 2011/2012. 
Logo, Career Consultant Sdn. Bhd. 

Tugasku untuk pameran tersebut ialah sebagai Ketua Unit Multimedia dan Publisiti. Nasib baik la aku ada juga sedikit sebanyak kemahiran untuk hasilkan video, design poster, logo,  dan sebagainya. Sebenarnya, aku sudah biasa hasilkan video menggunakan movie maker tetapi bila pensyarah menunjukkan video pameran oleh pelajar-pelajar sem. sebelumnya, aku pun mestilah kena buat lagi gempak!!! dari itu. Maka, tak tidur malam la mencari dan memuat turun 'software' terbaru, iaitu Cyberlink Power Director. Masalahnya, untuk mencarinya senang tetapi perlukan 'license key'. Oleh itu, sibuk mencarinya dan alhamdulillah, akhirnya dapat dan dapatku teruskan perjuangan. :)

Poster

Tahniah!!!

Rasanya tiada apa lagi yang ingin dikongsikan. Cuma perkara yang paling gembira setelah penat berjuang ialah, kemenangan dalam kategori pameran, iaitu mendapat Johan. Alhamdulillah, penat lelah pergi kelas dan sebagainya terbalas dengan kegembiraan. Sekian terima kasih. :) 



Video Asal (Untuk Pameran telah diedit)



Ahad, 8 Januari 2012

Dengan Kuasa-Mu

Assalamualaikum...

"Cinta adalah fitrah hati. Hati yang tidak memiliki rasa cinta adalah 
hati yang tidak sihat atau mungkin juga sudah mati."



Bila usia semakin meningkat dewasa, sebagai insan bernama lelaki biasa, semestinya bisa kujatuh cinta. Pelbagai ujian dan cabaran dalam menjalani hidup yang menunjukkan angka 23 tahun umurku sekarang (ikut bulan baru 22, he3). Dalam menjalani hidup ini, kuakui memang pernah terjebak dalam hal-hal melibatkan hati dan perasaan. 
Namun, diri masih tidak tersasar jauh di jalan-Mu walaupun latar belakang pendidikan hanya bersekolah di sekolah biasa, bukan bersekolah di sekolah agama. Jika ingin kuceritakan semuanya mungkin dapat kuhasilkan sebuah novel. Cerita yang sudah berlalu itu, jadikan sebagai pengalaman hidup. Hidup ini semakin hari semakin mencari arah kebaikan, sentiasa sedar akan cinta-Nya yang merupakan cinta sejati, cinta abadi. 
Jika sebelum ini, andai ada sebuah pertemuan yang membawa hati dan perasaan ke arah cinta, cinta itu menyebabkan diri ini celupar tuk' meluahkannnya. Melihat kepada teman-teman yang berpacaran, tipulah jika sebagai lelaki tidak inginkannya tetapi diri tidak pernah  begitu kerana kutahu batas-batas agama. 

“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah 
perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat
 (yang membawa kepada kerosakan)” [al-Isra’:32].

Kupercaya bahawa semua orang tahu mengenainya lebih-lebih lagi yang beragama Islam tetapi biasalah dek pengaruh budaya asing dan sebagainya, perkara itu menjadi budaya yang tidak asing lagi dalam kalangan masyarakat kita. Diriku juga bukan seorang yang betul-betul baik dan kerana itulah ku ingin terus berusaha. 
Yang berlalu, biarkan ia pergi. Sekarang ini, kutahu dan kusedar, jika kita usaha ke arah kebaikan, insya'Allah jodoh kita juga akan sama seperti kita, bukan mengharapkan seseorang yang kita sangkakan elok untuk kita semata-mata, yang penting harapan itu hanya ada pada Allah S.W.T. 

(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, 
dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) 
dan pengurniaan yang mulia" [an-Nur:26].

Dengan kuasa-Mu?
Ya, dengan kuasa Ilahi, pasti seorang insan itu akan terus dibelenggu dengan perihal hati dan perasaan. Bukan bertujuan ke arah keburukan, namun perlulah meletakkan rasa cinta, sayang, kasih, dan sebagainya itu kerana Ilahi bukan kerana nafsu semata-mata. 
Mengenai diriku, andai hadir lagi sebuah pertemuan yang mungkin kurasa dapat membawa kebahagiaan nanti, ku tak ingin lagi luahkan isi hati ini selagi diri tidak mampu. Bukan ingin pendamkan perasaan, namun bak kata Devotees; 
"Bukanlah aku sengaja, melindungi rasa di jiwa, namun bimbang diri kan terleka, hanyut dibuai angan dan mimpi indah hingga terabai segala cita, sedang khayalan tak menjanjikan segunung kebahagian sebagai mahar hantaran....". Sambung sendirilah ya, huhu...


Sebagai insan biasa, tak lari dari mengharapkan seseorang yang dapat membawaku ke arah kebaikan kerana hati ini perlukan bimbingan dalam agama untuk menjalani kehidupan di dunia. Walaupun tugas seorang lelaki membimbing wanita atau isteri, namun tak salah kan andai ku jua inginkan seseorang yang dapat mengingatkanku kepada Allah S.W.T. tatkala waktu senang atau susah. Moga sama-sama menuju ke syurga-Nya yang abadi kelak. Insya'ALLAH. 




Perasaan cinta yang hadir dan mula berputik dalam hati ini, biarlah dahulu kupendamkan agar tidak cepat berkembang mekar dan akhirnya terus layu dengan begitu mudah sahaja kerana cinta yang sebegitu mungkin tidak akan kekal lama, akan hilang nikmat dan keindahannya. 
Apa yang penting, segala perasaan ini kuserahkan segalanya kepada Ilahi. Diri tetap berusaha tetapi bukan dengan mengharapkan 'couple' atau sewaktu dengannya. 
Moga diri dapat terus berjihad menjaga hati, menyimpan perasaan hati, dan terus bersabar sebelum tiba masanya. 
Walaupun pahit dan perit kerana mungkin suatu hari nanti, ia bisa berlalu pergi tanpa kusempat berbuat apa-apa dan mendapatkan cinta yang kuharapkan, namun bak kata UNIC;
"Biar sendiri hingga hujung nyawa, asal tak sepi dari kasih-Nya, kerna sesungguhnya hakikat cinta hanya Dia Yang Esa..." Tekalah ya tajuk apa...hehe


Sekian sahajalah untuk kali ini, ambil masa kejap walaupun berada dalam zon musim peperiksaan sekarang ini. Apa yang tersalah bicara, moga dapat dimaafkan dan diperbetulkan. Apa yang penting, keikhlasan hati berkongsi sebuah cerita yang diharapkan dapat membawa kebaikan kepada semua. Sebelum itu, dengarkan sebuah lagu yang penuh bermakna liriknya...:)
 Wallahu'alam bissawab...



Nur One- Dengan Kuasa-Mu:


Dengan Kuasa-Mu
Jiwaku tergoncang
Terus melayang
Mengembara cinta

Dengan Kuasa-Mu
Hati telah terpaut
Lalu terikat
Ditawan cinta

Bukan bibir ini berbicara
Namun jiwa ini berbahasa
Dalam lamunan kuyakinkan
Kaulah teman kebahagiaan

Tuhan temukan daku penawar
Terluka ditusuk duri cinta
Hanya dia..cuma dia
Yang kan mampu menyembuhnya

Dan terus aku
Terus berdoa
(Hanya dia membawa bahagia)

Dengan Kuasa-Mu
Mataku memandang
Sepenuh sayang
Dia tercinta

Dengan Kuasa-Mu
Pastiku diseru
Dan kan menyatu
Di ambang cinta



Sabtu, 7 Januari 2012

Koleksi Album UNIC

1. Album Sulung : You And I See (2002)

When your world falls apart
When your pain claims your heart
I'll be there, I'll be around
And I will never let you down

Leave that pain, don't give up
You will fly up high again
Count on me, we are together
We'll make it through this stormy weather

No matter what they say
No matter what they do
No matter what they think of you
You have got me and my heart too

No matter what they see
No matter what they feel
As long as you have got me
As long as You And I See...

Take my hand and take my heart
We can never be apart, now and forever
I won't look back, we'll stay together
Trust in me and we'll fly, don't surrender!

Don't lose hope when you are in need
Have faith in Allah, have faith in Him
So please be tough and please be strong
With all His love you can't go wrong

2. See You Di IPT (2003)

Santun pekertimu
Dan lembut tutur katamu
Menarik minatku
Untukku mendekatimu

Sepucuk surat kutulis
Menyatakan harapan
Walaupun kukebimbangan
Kau berbeza pandangan
Namun kutetap menanti jawapan

Alangkah riangnya di hatiku
Luahan hasratku mendapat perhatian
Kuterima balasan darimu
Kau jua menyimpan perasaan

Warkahmu memberi kepastian
Hanya kejayaan menentu pertemuan
Setiap kali di akhir katamu
Kau selalu tulis See You Di IPT

Guru selalu mengingatkan
Kita dilarang berkasihan
Ketika masih di alam persekolahan

Bangkit semangat keazaman
Memburu cita dan impian
Biar terpaksa rahsiakan hubungan

Guru selalu mengingatkan
Kita dilarang berkasihan
Ketika masih di alam persekolahan

Dengan segala kesungguhan
Kutimba ilmu pelajaran
Tinggal warkahmu menjadi kenangan

Betapa syukurnya di hatiku
Segala impian menjadi kenyataan
Terpancarlah cahaya gemilang
Kini kejayaan di genggaman

Andai kau kembali kutemui
Akan kumenuntut kata-kata dan janji
Kerna diriku masih mengingati
Kau selalu tulis See You Di IPT

3. Satu Tekad (2005)

Berikanku sebaris kata
tuk kususuri jalan gelita
Mantera keramat kata pujangga
Azimat yang bermakna

Di depan simpang bercabang tiga
Tak tahu mana satu arahnya
Kanan kiri manusia berdusta
Mungkir pada yang Esa

Mungkin ku bukan watak utama
Dalam pentas lakonan dunia
Bimbang juga ku turut sama
Pastinya aku yang binasa

Berikan aku pedoman
Arah mana jalan kehidupan
tukku teruskan pengembaraan
Tak rebah dan tersalah langkah
Tunjukkan aku kawan
Simpang mana arah kejayaan
Timur, utara juga selatan
atau arah matahari terbenam

"Bersama menyusuri jalan
Para Rasul Nabi junjungan
Menuju ke puncak gemilang terbilang
Iman di dada mengiring langkah"

4. Tika Itu (2007)

Dan di ketika itu kita
Membina segunung harapan
Terbina indah mimpiku

Terpatri sebuah ikatan
Hadapi segala rintangan
Indahnya sinar bercahaya

Dan hiba saat berbicara
Akan tekad yang di jiwa
Berpisah mengejar cita
Yang diimpi sekian lama

Kan kuabadi saat gemilang
Suka duka manisnya kenangan
Bersemadi di ingatan
Mogakan kekal sepanjang zaman

Hanya kuharapkan ketenangan
Melayari hidup sendirian
Dalam mengejar impian
Moga tetap dirahmati Tuhan

Ku kan tetap bersama menuju impian di cita
Ke puncak kegemilangan yang tiada tara
Saat waktu kita terpisah pasti bersua akhirnya
Kita kan tetap bersama dalam mengejar cita

5. Langkah Tercipta (2008)

Semalam aku kelukaan,
Kecewa kehampaan,
Mencalar ketabahan,
Mimpi yang seringku harapkan menjadi kenyataan
Namun tak kesampaian,

Allah…
Inginku hentikan langkah ini
Bagaikan tak mampu untuk kubertahan
Semangat tenggelam lemah daya
Haruskah aku mengalah
Namun jiwaku berbisik inilah dugaan

Dan mataku kini terbuka
Pada hikmah dugaan uji keimanan
Tak dilontarkannya ujian di luar kekuatan setiap diri insan

Allah…
pimpinlah diriku,
tuk bangkit semula meneruskan langkah perjuangan ini
Cekalkan hati dan semangatku
Kurniakan ketabahan........
Agar mimpi jadi nyata..
Kepada-Mu kumeminta

Dan kumohon agung kudrat-Mu
Wahai Tuhan Yang Satu
Segalanya dari-Mu

6. Nur Muhammad- Bersama Inteam (2010)
Binnabil Huda
Binnabil huda Ya Rasulussalam
Wayamursala rahmatan lil anam
'Alaikassholatu wa'alaikassalam
Wasahbika wattabi'inal kirom...

Binnabil huda nahluju dulhuda
Sanabki 'alal 'aditu lulmada
Bazzalnaddimak wartadhoi nar roda
Li nashril huda Ya Rasulussalam...

Ya Musthopha RasullAllah
Ya Sanadi Ya Sayyidi
Shollu..Shollu, shollu, shollu...

Allahummasholi wassallim 'ala sayyidina Muhammad
wa aalihi Muhammad
Allahummasholi wassallim 'ala sayyidina Muhammad
wa shohbihi Muhammad

Binnabil huda nahluju dulhuda
Sanabki 'alal 'aditu lulmada
Bazzalnaddimak wartadhoi nar roda
Li nashril huda Ya Rasulussalam...

Ya Shafi'ie..Khubbi..Yadi..
Ya RasullAllah.. HabibAllah..
Huwa al-Hadi al-Basyir
Sollu..sollu, sollu, sollu...

Allahummasholi wassallim 'ala sayyidina Muhammad
wa aalihi Muhammad
Allahummasholi wassallim 'ala sayyidina Muhammad
wa shohbihi Muhammad

Shafi'una..shafi'una..shafi'una..shafi'una..
RasulAlloh..HabibAllah..NabiyAllah..SofiyAllah..Rasulullah..

Allahummasholi wassallim 'ala sayyidina Muhammad
wa aalihi Muhammad
Allahummasholi wassallim 'ala sayyidina Muhammad
wa shohbihi Muhammad
Allahummasholi wassallim 'ala sayyidina Muhammad
wa aalihi Muhammad


7. Hijrah (2011)
Sering daku terkenang
Hijrah gemilang
Berubah dunia
Gelap menjadi terang

Berguguran air mata
Tidak kurasa
Meski bibir tanpa suara
Ku terus berdoa

Biar nafas menjadi lelah
Kupasti hijrah kerana Allah
Biar kakiku terasa lemah
Menyusuri kekasih-Mu ya Allah

Pengorbanan abadi
Menerangi bumi
Hijrah bagai hujan
Menyuburi hati

Hijrah satu kebenaran
Sepanjang zaman
HIjrah satu kemenangan
Musafir perjuangan


Update Album: Album terbaru daripada UNIC. Keseluruhan lagu hasil ciptaan mereka sendiri. Menampilkan 3 lagu baru, iaitu Iqra, Seiring Sehaluan, dan Binnabil Huda (Versi Melayu). 

8 : Special Edition





Pra dengar:





???
Semoga UNIC terus menghasilkan album yg baru. :)