Rakan...

Isnin, 9 Januari 2012

GNEK 1011-Bimbingan Kerjaya Sem.1, 2011/2012

Assalamualaikum...

                      Alhamdulillah, pengakhiran tahun 2011 yang lepas menandakan masuknya tahun baru 2012. Kali ini, hati terdetik ingin berkongsi sebuah cerita suka dan duka dalam perjuangan menuntut ilmu. Memandangkan ini tahun terakhirku di Universiti Malaya, maknanya semua kursus atau subjek wajib universiti kena habiskan. Kalau tidak, tak "graduate" la nanti... :( 
Sebenarnya, bagi semester lepas, aku sudah daftar subjek ko-kurikulum, iaitu Bola Sepak dan sempat pun datang latihan tetapi sekali sahaja. He3.. Maklumlah, pelajar yang satu akademi dengan aku semua tak ambil. Jadi, diri ini keseorangan dan ditambah pula dengan stamina yang kurang..huhu.. Oleh itu, niat tuk' teruskan perjuangan terpaksa ditangguhkan.
Bagi semester ini, aku mula berfikir nak ambil subjek yang tak membebankan sangat. Justeru, aku pun daftar kursus GNEK 1011- Bimbingan Kerjaya dengan harapan, aku dan kawan-kawan dapat didedahkan dengan peluang-peluang pekerjaan, dapat mengetahui kerja yang sesuai, dan sebagainya demi memikirkan masa depan. 
Pada awalnya, kursus yang didaftar ini rasa terbeban juga kerana tugas individu amat berat rasanya. Tugasnya, perlu mencari maklumat kerjaya di mana-mana tempat pekerjaan melibatkan kerajaan, swasta, badan berkanun, persendirian, dan sebagainya, asalkan tempat tersebut sememangnya terdapat peluang-peluang pekerjaan tetapi mungkin tiada pendedahan kepada mahasiswa. Misalnya, dalam UM sendiri pun bukan hanya pensyarah, pengetua, penyelia, namun terdapat banyak lagi peluang pekerjaan yang lain.
Oleh itu, aku terpaksa juga mencari dan meneruskannya, jika tidak aku tiada masa lagi memandangkan semester hadapan adalah 'last sem.' buatku.

Masa untuk mencari maklumat tersebut tidak lama, oleh itu aku terpaksa meminta bantuan seorang rakan kerana ayahnya bekerja di sebuah hotel di Kota Bharu. Jadi, sewaktu cuti pertengahan sem., aku bertungkus lumus pergi ke sana semata-mata untuk dapatkan maklumat tersebut. Alhamdulillah, walaupun maklumat mengenai gaji, dan sesetengahnya adalah SULIT, sekurang-kurangnya aku berusaha. Namun, sebagai persediaan lagi, aku hanya mengambil maklumat tersebut dengan rakan-rakan yang lain tanpa pergi ke tempat tersebut dan juga sedikit sebanyak daripada sumber internet. He3. Maklumlah, takkan nak pergi banyak kali, yang dapatnya tak seberapa. Huhu.. Janji ada maklumat untuk diberikan bertujuan mengadakan Pameran Kerjaya sempena Pesta Pendidikan Ko-Kurikulum, sem.1, sesi 2011/2012. 
Logo, Career Consultant Sdn. Bhd. 

Tugasku untuk pameran tersebut ialah sebagai Ketua Unit Multimedia dan Publisiti. Nasib baik la aku ada juga sedikit sebanyak kemahiran untuk hasilkan video, design poster, logo,  dan sebagainya. Sebenarnya, aku sudah biasa hasilkan video menggunakan movie maker tetapi bila pensyarah menunjukkan video pameran oleh pelajar-pelajar sem. sebelumnya, aku pun mestilah kena buat lagi gempak!!! dari itu. Maka, tak tidur malam la mencari dan memuat turun 'software' terbaru, iaitu Cyberlink Power Director. Masalahnya, untuk mencarinya senang tetapi perlukan 'license key'. Oleh itu, sibuk mencarinya dan alhamdulillah, akhirnya dapat dan dapatku teruskan perjuangan. :)

Poster

Tahniah!!!

Rasanya tiada apa lagi yang ingin dikongsikan. Cuma perkara yang paling gembira setelah penat berjuang ialah, kemenangan dalam kategori pameran, iaitu mendapat Johan. Alhamdulillah, penat lelah pergi kelas dan sebagainya terbalas dengan kegembiraan. Sekian terima kasih. :) 



Video Asal (Untuk Pameran telah diedit)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan