Rakan...

Isnin, 18 Februari 2013

Jujur ♥ Hati ♥


Assalamu'alaikum... 
Alhamdulillah, video ke-3 selepas hijrah hati dan ikhlas hati. Sebenarnya, video pertama dihasilkan hanya untuk pertandingan. Selepas itu, timbul rasa ingin berkongsi minat, misalnya lagu nasyid, video, dan mengenai hati. Video yang dihasilkan ini ingin mengetengahkan sifat-sifat hati yang terpuji sepatutnya ada dalam diri setiap insan. Insya'Allah, jika ada masa lapang, video mengenai sifat-sifat hati yang lain akan dihasilkan. :D
 Nantikan Sabar Hati dan Taubat Hati...

LIMA bentuk kejujuran menurut Imam Al-Ghazali :

1. Jujur dalam ucapan
Jujur dalam ucapan berupa kata-kata yang dilontarkan oleh seseorang itu haruslah mengandungi kebenaran. Bukan melibatkan ucapan yang dusta ataupun fitnah semata-mata. Sesuai dengan hadis  Nabi S.A.W., "Barangsiap beriman kepada Allah dan hari akhirat, hendaklah ia berkata baik atau diam". [H.R. Bukhari & Muslim]

2. Jujur dalam berniat
Niat sememangnya harus diiringi dengan kemahuan dan kejujuran bahawa kita akan berusaha sekuat tenaga untuk melaksanakan niat tersebut. Jika tidak, maka yang diniatkan itu hanyalah sia-sia kerana tiada kejujuran dalam melaksanakannya.

3. Jujur dalam menepati janji
Sekiranya kita berjanji, pastinya perlu ditunaikan kerana janji itu ibarat hutang yang wajib dibayar. Jika tiada kejujuran dalam menepati janji, pastinya akan ada hati yang terluka kerana merasakan diri tertipu. 

4. Jujur dalam kemahuan
Jujur dalam kemahuan berupa usaha-usaha kita menolak segala kejahatan. Jika ada yang mengajak kita melakukan keburukan, kita haruslah menolaknya dengan bersungguh-sungguh dengan menyampaikan segala kebenaran. Justeru, berfikirlah sebelum bertindak, menimbang baik buruk dengan 'kaca mata' Allah adalah jujur dalam kemahuan ini.

5. Jujur dalam perbuatan
Segala perbuatan yang jujur terhasil daripada kejujuran dalam ucapan, berniat, berjanji, dan kemahuan. Justeru, kita melengkapi semua kejujuran ini dalam jujur dalam perbuatan. 


Muzik : 
1. Hakikat Bahagia (minus one) - UNIC
2. Sahaja Aku Mencintai-Mu (Instrumental) - DU'A feat. Ustaz Amal.
3. Ibarat Mujahadah - AIDIL

Tiada ulasan:

Catat Ulasan