Rakan...

Isnin, 4 Februari 2013

Tak Kenal Maka Tak Benci…



Assalamu’alaikum…

Kita biasa dengar, “tak kenal maka tak cinta…” tapi pernahkan kita dengar, ‘tak kenal maka tak benci” ? Sebenarnya, ia merujuk kepada musuh utama kita, musuh manusia sejak azali lagi, iaitu SYAITAN.

Kali ini ingin berkongsi sebuah buku yang bertajuk “Syaitan Musuh Kita - Tak Kenal Maka Tak Benci” oleh Badrul Hisham Shari & Zakaria Sungib. Apa yang menarik, buku ini padat dengan gambar dan ilustrasi, persembahan warna sepenuhnya supaya pembaca lebih mudah memahami.

“Walaupun santai dan ringan, dapat memberi ilmu untuk mengenali iblis dan syaitan, menyelami alam misteri penuh tipu daya.dititipkan pula kisah dan tip..”
-Dato’ Dr. Amran Kasimin.


Makhluk halus ini tidak pernah tidur, tidak jatuh sakit,
terus aktif 24 jam sehari semalam, tujuh hari seminggu
dan 356 hari setahun, untuk menyesatkan manusia…


            Dengan membaca buku ini, kita dapat mengenali identiti musuh kita dan akan melahirkan rasa benci yang sepatutnya kita semaikan dalam diri kepada makhluk bernama syaitan, jin, iblis, dan kaum kerabatnya. :D

Ringkasan Kandungan :

Bab 1 – Syaitan Musuh Kita
Memperkenalkan siapa musuh no. 1 kita? Sudah tentulah Iblis dan syaitan kerana makhluk terlaknat itu adalah musuh Allah dan musuh Nabi.

“Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu turuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya, syaitan itu musuh yang nyata bagimu”. (al-Baqarah:208)

Bab 2 – Biografi Syaitan

Berkisarkan tentang asal usul syaitan menderhaka, macam mana mulanya Iblis dapat lesen besar untuk sesatkan manusia dan merekrut syaitan-syaitan?
“Dan ingatlah ketika Kami berfirman kepada malaikat; “Sujudlah kamu kepada Adam”, maka sujudlah mereka kecuali Iblis. Dia adalah dari golongan jin…” (Al-Kahfi: 50)

Sumpah Iblis; “Kerana Adamlah aku dihukumkan kafir dan kerana Adamlah aku dimurkai Allah!” Demikianlah anggapan Iblis. Lalu, dia bersumpah akan menyesatkan manusia, malah akan sentiasa menyakiti dan menipu keturunan Adam. Sebagai jaminan kepada manusia, Allah memerintahkan setiap orang agar berlindung kepada Allah daripada syaitan yang direjam.

Bab 3 – Alam Syaitan

Memperlihatkan alam syaitan yang penuh dengan misteri, kengerian, kedurjanaan, dan segala yang menjijikkan, sesuai dengan kutukan dan laknat Allah ke atas mereka.
“Sesungguhnya dia (Iblis laknatullah) dan pengikut-pengkikutnya melihat kamu dari suatu tempat yang kamu tidak dapat melihat mereka”. (Al-‘Araf: 27)

Nisbah Bilangan Manusia, Jin, dan Malaikat
1 manusia : 99 jin
1 jin : 99 malaikat
1 malaikat di bumi : 99 malaikat yang memikul Arasy

Bab 4 – Ops Sesat

Iblis dan Syaitan menjalankan operasi tanpa henti untuk menyemarakkan penderhakaan kepada Allah serta menghasut, menipu daya, dan menyesatkan manusia.

Laluan Mudah Syaitan: Banyak lorong yang memudahkan Iblis dan Syaitan mengganggu dan menguasai manusia. Antaranya;

~ Ketika seseorang itu bermasalah
~ Ketika seseorang itu menghadapi masalah fizikal
~ Tidak mempunyai asas agama
~ Banyak melakukan maksiat. Semakin banyak seseorang itu menyimpang dari jalan 
   Allah, semakin hampirlah Syaitan kepadanya.

Bab 5 – Siapa Selamat

Hampir tidak ada anak Adam yang akan selamat dari ancaman Ops Sesat Iblis dan Syaitan kalau Allah tidak datangkan rahmat-Nya.

Iblis dan Syaitan sebenarnya takutkan manusia, sama macam manusia takutkan mereka. Mereka takut dengan manusia yang taqwa, warak, dan zuhud kepada Allah. Rasulullah pernah memberitahu Saidina Umar bahawa Iblis dan Syaitan lari daripadanya.

Kuatkan Roh: Kekuatan roh merupakan ketahanan daripada gangguan Iblis dan syaitan. Bagaimana hendak perkuat roh? Antara kaedahnya ialah melalui sebutan nama-nama Allah, ibadah seperti solat, dan sebagainya. Apabila roh menjadi perkasa, dengan izin Allah seseorang itu akan selamat dan terhindar daripada gangguan Iblis dan syaitan.

Begitulah sedikit sebanyak mengenai buku tersebut. :D

Iblis Azazil, begitu namanya
Daripada api asal kejadiannya
Sombong, angkuh memang sifatnya
Dendam, dengki adalah lagaknya

Ajak manusia buat dosa matlamatnya
Menggoda menghasut itulah kerjanya
Manusia ingkar jadi sahabatnya
Manusia bertakwa jadi musuhnya

Aduhai malang nasibnya
Dilaknat Allah kerana degilnya
Tidak mengaku Adam nabinya
Maka dendam jadi misinya

Amar makruf nahi mungkar
Sama-sama kita tegakkan
Iblis dan syaitan tentulah sukar
Untuk manusia disesatkan

Tamak haloba hendaklah dijauhi
Kerana syaitan mudah menghasut
Iblis dan syaitan kita musuhi
Agar kita tidak dihasut

Kusandarkan doa dan harap pada Ilahi
“Ya Allah bantulah hamba-Mu”
Menentang makhluk yang dimusuhi
Moga berjaya menuju syurga-Mu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan