Rakan...

Jangan Lupa Bagi Makan...:) Syukran

Jumaat, 15 Februari 2013

Kembali Berjuang Menuntut ILMU…



                Alhamdulillah… Sempat juga pulang ke kampung halaman dan kembali semula ke hutan batu (Kuala Lumpur) bagi meneruskan perjuangan menuntut ILMU. Agak lama tidak menulis dalam ruangan  ini. Banyak perkara perlu difikirkan dan diselesaikan setelah bergelar  ‘fresh graduate’. Selepas tamat belajar dalam memiliki segulung ijazah, semestinya fikiran berfokus kepada dunia pekerjaan, namun proses belajar tidak akan pernah habis selagi nyawa dikandung badan.
                Sememangnya rezeki itu di tangan TUHAN, namun kalau tiada usaha dari kita, sudah tentu sukar mendapatkannya, bukan hanya pekerjaan tetapi melibatkan semua perkara. Sering kali memikirkan dunia sekarang yang tidak seperti dahulu, memikirkan diri yang masih kurang dalam hidup berdikari, kesukaran mencari pekerjaan, dan sebagainya membuatkan diri ini terasa ada kekurangan. Memang semuanya bergantung kepada diri, justeru itulah diri ini perlukan perubahan, perlukan perjuangan, perlukan ilmu, dan perlukan apa yang diperlukan dalam memenuhi tanggungjawab sebagai hamba di dunia ini.
Bila ku renungi kepayahan ini, tak ingin rasanya membebani, haruslah diisi hayat yang ada ini dengan perkara yang bermanfaat buat diri. Akhirnya, ilmu jua harus diperjuangkan buat mengisi masa yang ada ini sebelum betul-betul mampu melangkahkan kaki satu lagi ke fasa hidup yang seterusnya. Apa yang kita inginkan tidak seperti apa yang berlaku atau terjadi, sama juga dengan keputusan untuk meneruskan perjuangan menuntut ilmu ini. Menyambung pengajian dalam peringkat Sarjana atau ‘Master’ ini bukannya susah jika difikirkan, namun tidak dinafikan kita tidak dapat lari dari masalah tetapi ‘masalah’ itu sebenarnya ‘UJIAN’ yang pastinya akan hadir dalam setiap perjuangan.
Rasanya, masalah itu tidak perlulah diceritakan kerana ianya ujian biasa buat insan yang menuntut ILMU. Syukurlah kerana semester pertama yang penuh cabaran ini dapat diatasi sebaiknya dengan penuh  kesabaran. ALHAMDULILLAH… Insya’Allah, perjuangan ini harus diteruskan untuk ke langkah seterusnya dalam mengejar erti sebuah kehidupan..:D
(2.5.2013.) –Kampung Halaman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan