Rakan...

Jangan Lupa Bagi Makan...:) Syukran

Selasa, 25 Oktober 2011

Reformat Hati

Assalamualaikum…

Bagaimana ingin baik hati sampai mati?

Siapa diri dalam hati sendiri?

Begitulah persoalan yang sering bermain dalam fikiran setiap insan yang memiliki sekeping hati. Kali ini ingin membicarakan mengenai sebuah buku yang sudah agak lama dibeli. Perkenalan dengan buku ini tidaklah dirancang kerana aku sebenarnya bukan jenis yang rajin membaca tetapi mungkin sudah suratan untukku memiliki buku tersebut.

Ini kerana buku tersebut memang menarik hati dengan corak penampilannya, kadang-kadang rasa malu untuk membelinya bukan apa, maklumlah ada gambar hati yang besar dan dalam hati itu pula ada bunga-bunga. Bak kata orang, dalam hati ada taman…hehehe..

Tajuk bukunya “REFORMAT HATIMU DALAM 354 HARI” oleh Norudin Draman@UstazCahaya  yang merupakan seorang guru agama, pendakwah, dan penulis bebas, anak kelahiran Bintulu, Sarawak. Aku tertarik dengan bukunya kerana ‘HATI’. Mungkin kajian beliau memang berguna untukku jadikan rujukan dalam menjaga hati.

Kata penulis; Kebanyakan orang sentiasa berusaha untuk menjadi baik hati dan peribadi hanya apabila sewaktu berada dalam bulan Ramadan. Masing-masing menjaga pandangan dan tutur kata agar tidak terkurang pahala puasa. Namun, adakah kita sedar bahawa kita telah benar-benar menjaga hati kita sendiri?
Adakah tempoh sebulan Ramadan sudah lengkap untuk menjadikan kita sebagai seorang Muslim yang telah membersihkan diri daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang Allah?
Tempoh 11 bulan Ramadan menuju Ramadan akan datang tempohnya berjumlah 324 hari. Bagaimana mahu reformat hati dalam tempoh itu?

Antara perkara penting yang dibincangkan dalam buku ini ialah:
>Ada apa dengan hati?
>Bagaimana mahu melakukan servis dan pemulihan hati?
>Mencari rahsia kunci kebaikan hati?
>Bagaimana mahu menjadi baik hati sehingga mati?
>Apakah yang harus dilakukan jika hati menjadi sedih?
>Bagaimana mahu mengelakkan diri menjadi ‘raja hati’?

H- HARAPAN
A-AGAMA (AKIDAH)
T-TAKWA
I-ILMU

Selain itu, dalam buku ini terdapatnya 30 peringatan hati dan pendek kata, semuanya membicarakan tentang hati dari hadis, firman Allah, kata-kata ulamak, dan sebagainya. Insya’Allah, jika menghayati betul-betul apa yang cuba disampaikan oleh penulis, ia dapat dijadikan medium untuk kita jadikan rujukan dalam menjaga hati. Ibaratkan hidup kita ini berada dalam pengajian di
“KULIAH HATI DI AKADEMI KEHIDUPAN”.

Untuk perkongsian dengan teman-teman, aku menghasilkan sebuah video mengenai peringatan hati yang terdapat dalam buku ini. Semoga dapat memberi manfaat kepada semua bila melihat video yang diberi nama ‘BICARA HATI’. Sekian, wassalam…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan